Somemarkkinointi on tänä päivänä yksi yritysten markkinoinnin perusosioista. Somessa pitää olla ja sinne pitää päivittää, mutta monella yrittäjällä somekanavien ylläpito on todo-listalla se kohta, joka siirretään huomiselle tai jonka joku hoitaa. Onnistunut somemarkkinointi vaatii säännöllisyyttä, mielenkiintoista sisältöä ja oikean kohderyhmän tavoittamista. Listasimme tähän postaukseen viisi hyvää vinkkiä, joilla tehostat yrityksesi Instagram-markkinointia!

1. PANOSTA HYVIIN KUVIIN

Instagram on sosiaalisen median kanavista yksi visuaalisimmista, minkä vuoksi laadukkaisiin kuviin kannattaa panostaa. Rakenna ammattilaisen kanssa kuvapankki, josta voit valita kauniita kuvia postauksiin, tai käy itse valokuvauskurssi, jotta osaat ottaa houkuttelevia kuvia omalla älypuhelimella. Rahallinen ja ajallinen panostus kuviin palkitsee, sillä ihmiset seuraavat paremmin profiileita, joiden sisältö on visuaalisesti tyylikästä. Kuvissa kannattaa näkyä sopivassa suhteessa ihmisiä, tuotteita ja yrityksen fiilistä ylipäätään.

2. HYÖDYNNÄ HASHTAGEJA

Vuonna 2019 tulleen sovelluspäivityksen myötä Instagramin käyttäjät ovat voineet seurata profiilien lisäksi myös hashtageja. Tämä luo herkullisen mahdollisuuden tavoittaa omasta yrityksestä kiinnostuneita käyttäjiä myös oman profiilin tykkääjien ulkopuolelta. Instagramin hausta voit hakea omaan alaasi liittyviä hashtageja ja valita kuviisi sellaisia, joita tavoittelemasi kohderyhmä seuraa. Hashtagien käytössä saa olla luova ja hyödyntää huumoria!

Omalle yritykselle kannattaa keksiä uniikki hashtag, jonka lisää jokaiseen postaukseen. Tämä hashtag voi olla esimerkiksi yrityksen nimi tai slogan. Hyödynnä lisäksi sellaisia hashtageja, joissa on paljon julkaisuja, sillä niitä seurataan usein aktiivisemmin. Hashtagit aloitetaan aina #-merkillä ja kirjoitetaan yhteen ilman välimerkkejä. Hashtagit erotetaan toisistaan välilyönnillä.

3. TUO ESIIN YRITYKSESI PERSOONA

Mikään ei ole somessa tylsempää kuin kiiltokuvaprofiili, josta puuttuu persoona. Ihmisiä kiinnostavat tarinat, joten tuo esiin yrityksesi arvot, historia ja arki. Mieti, millainen tyyppi yrityksesi on ja luo yrityksen luonteelle sopiva Instagram-profiili. Hyödynnä hymiöitä ja kirjoita aina kuvateksti. Tuo esiin henkilökuntaa ja luo firmallesi kasvot. Jokainen yritys on uniikki – tee omasta jutustasi supervoimasi somessa!

4. OTA STOORIT HALTUUN

Instagramissa voit päivittää sisältöä feediin, johon kuvat jäävät pysyvästi talteen, tai stooreihin, joista sisältö katoaa 24 tunnin päästä, ellet tallenna sitä erikseen kohokohtiin. Yhä useampi käyttäjä on siirtynyt seuraamaan pääasiassa vain stoorien sisältöä, joten nyt viimeistään kannattaa ottaa stoorit haltuun. Stooreissa voit julkaista monipuolisesti sisältöä ja jakaa myös feediin julkaisemasi kuvat.

Stooreissa voit päästää luovuuden valloilleen ja kokeilla rohkeasti. Tarinat voi aina poistaa, jos alkaa kaduttaa, ja ne häviävät itsestään vuorokauden päästä joka tapauksessa. Hyödynnä stooreissa videoita, kuvia, musiikkia ja erilaisia tehosteita, joita Instagram tarjoaa.

5. HYÖDYNNÄ MAKSETTUA MARKKINOINTIA

Vaikka Facebook-mainonta on monelle tuttua, saattaa unohtua, että myös Instagram tarjoaa mahdollisuuksia maksettuihin kampanjoihin. Panosta siis säännöllisesti erityisen houkuttelevaan postaukseen, ja laita se pyörimään maksettuna mainoksena Instagramiin. Mainoksia voi tehdä sekä feediin että stooreihin. Näin tavoitat uusia potentiaalisia asiakkaita.

Miltä sinun yrityksesi Instagram näyttää tällä hetkellä? Kaipaatko lisää vinkkejä tai uusia ideoita? Pieni Idean sometiimi on aina valmiina tekemään taikojaan ja viemään somekanavasi uudelle tasolle!

Ideamurusia

Asioiden ja tekijöiden yhdistäminen on ollut mun juttu jo pidemmän aikaa. Olen ammatiltani graafinen suunnittelija ja tämä on Pieni Idean blogi.

-Heidi Uskaure