fbpx
    8.45-16.00      info@pieni-idea.fi   
   046 6003 950
    8.45-16.00      info@pieni-idea.fi   
   046 6003 950

Animaatio antaa potkua yrityksen markkinointiin

Animaatiot ovat nostaneet viime vuosina suosiotaan yritysten markkinoinnissa, eikä somea voi selata törmäämättä päivittäin hauskoihin ja informatiivisiin animaatiosisältöihin. Animaatioita hyödynnetään etenkin videoissa, joissa selkeytetään jonkin tuotteen tai palvelun prosessia, luodaan mielikuvia yrityksestä tai halutaan erottua perinteisestä videomateriaalista. Mitkä ovat animaation edut muihin markkinointikeinoihin verrattuna ja mitä animaation onnistunut toteutus vaatii?

Animaatio havainnollistaa hyvin ja erottuu uutisvirrassa

Animaatio havainnollistaa yrityksen viestin hyvin käytännönläheisesti, minkä ansiosta viesti menee varmemmin perille. Animaation yksinkertaista ja pelkistettyä kuvaa on miellyttävä ja selkeä seurata, sillä se luo perinteistä videota pienemmällä ajattelutyöllä kuvan käsiteltävästä aiheesta. Animaation vahvuus piileekin siinä, ettei sen viestiä tarvitse välttämättä kuunnella tai lukea tekstinä. Animaatiossa voi avata esimerkiksi jonkin tuotteen käyttö- tai valmistusprosessin videota nopeammin, kun voidaan tehdä luovia ratkaisuja, eikä olla kiinni perinteisissä videotuotannon lainalaisuuksissa.

Nykyään some ja muut markkinointikanavat ovat täynnä videosisältöä, joka on yksi suosituimmista markkinoinnin keinoista tällä hetkellä. Animaatio erottuu positiivisesti videoiden virrassa ja pysäyttää seuraamaan tarkemmin. Yrityksen persoona ja ilme voidaan tuoda yksinkertaisemmin esiin verrattuna perinteiseen videotuotantoon, jossa kaikki kuvausrekvisiitta ja puvustus täytyy hankkia fyysisesti paikan päälle. Animaatiot ovat myös hauska keino tehdä yrityksen avainhenkilöistä hahmoja, joiden avulla voidaan luoda aivan uudenlainen ja helposti lähestyttävä läsnäolo verkkoon.

Vaikka vertaamme tässä perinteistä videotuotantoa ja animaatiota, on kummassakin hyvät puolensa, eikä perinteinen video ole jäämässä animaation jalkoihin. Joidenkin viestien välittäminen toimii paremmin perinteisen videon avulla, toisiin viesteihin sopii puolestaan paremmin animaatio. Animaatiota voidaan hyödyntää mainiosti myös osana perinteistä videotuotantoa tai muuta isompaa kokonaisuutta. Paras tulos syntyykin usein silloin, kun eri markkinointikeinoja ja -kanavia yhdistetään sopivassa suhteessa.

Animaatioita voi hyödyntää monipuolisesti yrityksen markkinoinnissa

Yleisesti animaatio mielletään videon kanssa samaan kastiin, mutta animaatioita voidaan hyödyntää monipuolisesti myös muissa yrityksen markkinointimateriaaleissa. Esimerkiksi verkkosivujen bannereihin voidaan luoda liikkuvaa sisältöä animaation avulla, jolloin ne herättävät enemmän huomiota pelkkiin kuviin verrattuna. Animaatiota voidaan hyödyntää myös somessa, esimerkiksi Instagramin ja Facebookin stoorien puolella tai kansikuvavideona, katseenvangitsijana messuständillä tai televisiomainoksissa.

Animaatio on nopea ja helppo tapa tuoda esiin yrityksen brändi-imagoa sekä myytävää palvelua myös myyntitapaamisissa. Yksinkertainen animaatio sopii mainiosti tarjouksen liitteeksi tukemaan ostopäätöstä. Animaatiota suunniteltaessa on tärkeää pohtia, mihin käyttötarkoitukseen animaatiota tullaan käyttämään. Tämä antaa raameja animaation sisällölle ja tekniselle toteutukselle. Onko animaation tarkoitus herättää luottamus ja sinetöidä ostopäätös? Vai onko se sittenkin hauska somekampanja, joka herättää hilpeitä tunteita ja jää mieleen? Avaako animaatio jonkin palveluprosessin vai kertooko se yrityksen tarinan? Mitä selkeämmin animaation käyttötarkoitus on mielessä, sitä paremmin sisältöä voidaan lähteä rakentamaan kohderyhmän ja käyttötavoitteen mukaiseksi.

Hyvä suunnittelu varmistaa onnistuneen animaation

Parhaimmillaan animaatio toimii selkeänä ja ketteränä markkinointikeinona. Onnistuneen animaatiovideon taustalla on aina selkeä käsikirjoitus, jonka avulla varmistetaan, että viesti saadaan tiivistettyä mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Animaation avulla voi tuoda yksinkertaisen viestin esiin jo muutamassa sekunnissa, kun sisällön suunnittelee huolella. Kun tarina ja sisältö on mietitty, on helpompi lähteä tekemään teknisesti tyylikästä toteutusta.

Hyvin suunniteltu runko säästää toteutusvaiheessa aikaa ja rahaa, kun voidaan keskittyä olennaiseen ja vältytään turhaan tehdyltä tekniseltä työltä. Vaikka puhumme tässä blogissa animaatiosta yleisellä tasolla, on olemassa useita eri animaation alalajeja, kuten esimerkiksi 2D- ja 3D-animaatiot, liikegrafiikka ja stop-motion-animaatio. Ammattilainen osaa kertoa, millainen animaatiovaihtoehto on juuri omaan projektiisi paras.

Animaation tekoon löytyy ohjeita ja ohjelmistoja verkosta, mutta säästät aikaa, rahaa ja hermoja, kun jätät animaation suunnittelun ja toteutuksen ammattilaisten haltuun. Tyylikkäästi toteutettu animaatio kestää pitkään käytössä, sillä animoitujen elementtien kopioiminen ja uudelleen hyödyntäminen on helppoa. Valmiin animaation päivittäminen ja jatkojalostaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna vaikkapa perinteiseen videotuotantoon, jossa myöhemmin tehdyt muutokset erottuvat väkisinkin. Parhaimmillaan pystytkin hyödyntämään animaatiota ja sen elementtejä vuosia eteenpäin!

Tuplaklikkaa videota!

Pieni Idean tekemiä animaatioita

Ideamurusia

Asioiden ja tekijöiden yhdistäminen on ollut mun juttu jo pidemmän aikaa. Olen ammatiltani graafinen suunnittelija ja tämä on Pieni Idean blogi.

-Heidi Uskaure