HÄSHTÄG SITÄ HÄSHTÄG TÄTÄ

Häshtäg-kampanjoita näet varmasti lähes päivittäin tämän päivän tietotulvassa. Instagram teki hashtagistä eli risuaidasta # tunnetun. Instagram on käytännössä valokuvien jako applikaatio, jossa käyttäjä voi jakaa sisältöä omasta elämästään (kuvia, tarinoita ja videota). Se on myös kasvanut merkittäväksi markkinoinnin työkaluksi yrityksille. Tämä blogipostaus käsittelee tämän päivän markkinointia ja Instagramia juurikin siitä yrittäjän perspektiivistä.

Vaikka Instagramia käytetäänkin hurjasti, pakollista se ei yrittäjälle todellakaan ole. Löytyy paljon muitakin kanavia tavoittaa asiakkaat, riippuen tietysti omasta kohderyhmästäsi. Pysytään nyt kuitekin aiheessa.

Sillä ei ole väliä oletko kauneudenhoitoalan yrittäjä, vaiko omistatko remonttifirman vai myytkö kenties heinäsirkkoja, jokainen yrittäjä voi omalla tavallaan vaikuttaa Instagramissa. Kuluttajakäyttäytyminen on tehnyt täysikäännöksen viime vuosikymmenten aikana. Kuluttajasta on tullut älykäs, kuluttaja osaa lisäksi analysoida omaa kuluttajakäyttäytymistään. Ostoksia tehdään harkiten, ei myydä enää kaikille kaikkea, vaan pyritään tavallaan “tutustumaan” yrittäjään ja hänen arvoinsa ennen ostopäätöstä.

Tänäpäivänä kuluttaja on lahjakas löytämään tietoa, mutta jos tämä tieto ei kohtaa kuluttajan omien arvojen kanssa, jatkaa hän surutta seuraavan yrittäjän luo.  On hyvä jakaa tarinoita tekijöistä palveluiden takana, se antaa kuluttajalle inhimillisen kuvan toiminnastasi. Ja ihan kivaa jakaa kuvia tuotteen valmistuksesta, kerrot kuluttajalle tuotteen alkuperästä tai ekologisuudesta.

Virhe minkä useammat yrittäjät tekevät: vaikka yrityksesi Instagram feedisi olisi täynnä ihania tarinoita ja kuvia, mutta jos et luo minkäänlaista vuoropuhelua sinun ja asiakkaan välille, asiakas tuskin tuntee että hänestä välitetään. Älä aseta itseäsi ns. “korkea-arvoisempaan” asemaan. Luo vuoropuhelua, ole aidosti kiinnostunut mahdollisen asiakkaasi mielipiteistä ja kommenteista. Parhaimmassa tapauksessa kyseinen tapa toimia voi auttaa sinua eteenpäin mm. tuotekehityksessä.

Yrittäjänä kannustankin olemaan piiloutumatta oman yrityksesi markkinoinnin taakse. Älä stressaa seuraajamääristä, ei sinun täydy miellyttää kaikkia, luo puolestasi yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. 😊

Ideamurusia

Asioiden ja tekijöiden yhdistäminen on ollut mun juttu jo pidemmän aikaa. Olen ammatiltani graafinen suunnittelija ja tämä on Pieni Idean blogi.

-Heidi

Messenger icon
Send message via your Messenger App